Zeg ‘ns Aaa…

17 januari 2019 00:00

Nee, het gaat niet over de populaire sitcom van beginjaren ’80, maar over een bezoek aan de bedrijfsarts. Als je langer dan een week ziek bent, wordt je ingepland op het spreekuur van de bedrijfsarts. Maar ook als je niet ziek bent, kun je een afspraak maken. Wij zijn benieuwd welke klachten een bedrijfsarts tegenkomt tijdens het spreekuur en wat hij kan betekenen voor jouw duurzame inzetbaarheid, want voorkomen is beter dan genezen! Wij vroegen het aan bedrijfsarts Ivo Dullens van Medicum Consult.  

Wie ben je en wat doe je?
Ivo: ‘Mijn naam is Ivo Dullens, ik ben 56 jaar en ik werk al zo’n 25 jaar als bedrijfsarts. Vanuit mijn huidige werkgever Medicum Consult werk ik al zo’n vijf jaar als bedrijfsarts met veel plezier voor BAM. Bij BAM werken veel verschillende mensen die last hebben van uiteenlopende klachten. Deze afwisseling vind ik interessant. Ik zoek in mijn werk naar een duurzame oplossing voor het probleem waar een medewerker last van heeft.’

Hoe ziet jouw werkdag eruit? Wat spreekt je zo aan in het beroep van bedrijfsarts?
Ivo: ‘Mijn werkdag bestaat uit het voeren van veel gesprekken met medewerkers. Voor elk gesprek moet ik mij inlezen en haal ik input vanuit de werkgever op. Tijdens het gesprek vraag ik aan de medewerker hoe het de afgelopen periode is vergaan. Is de hulp voor de medewerker adequaat? Wat kan ik nog meer doen?

‘Wat mij zo aanspreekt aan het beroep van bedrijfsarts is dat je samen met de medewerker een oplossing zoekt die duurzaam werkt. Je zorgt ervoor dat medewerkers met hun kwaliteiten en hun beperkingen op een goede manier in hun werksituatie worden ingepast, zodat ze weer met plezier en tevredenheid hun werk kunnen doen. Als medewerkers goed in hun vel zitten, dan presteren ze optimaal voor hun werkgever. Het geeft mij een kick als ik hieraan kan bijdragen.’

Je spreekt regelmatig met BAM-medewerkers die ziek zijn of klachten hebben, waardoor ze niet kunnen werken. Kun je een beeld geven van de klachten die je vaak tegenkomt?
Ivo: ‘Ik spreek over het algemeen BAM-medewerkers die verzuimen (in het kader van de wet Poortwachter) of medewerkers die zelf een afspraak maken met mij. Deze laatste groep medewerkers is (nog) niet ziek, maar dreigt uit te vallen door privéproblemen, hoge werkdruk of een combinatie van dingen, waardoor ze uit balans raken. Preventieve maatregelen kunnen dit dreigende verzuim voorkomen. Ik heb te maken met uiteenlopende klachten. Naast psychische klachten ook lichamelijke klachten van overbelasting van lichaamsdelen. Er komen steeds meer slijtageklachten (artrose) voor. De finish van de hardloopwedstrijd richting de gerechtige pensioenleeftijd wordt steeds langer én dat levert problemen op.’

Zijn er in de aard van de klachten door de jaren heen dingen gewijzigd? Wat zijn de ontwikkelingen in dit ziektebeeld?
Ivo: ‘De laatste tijd ervaar ik meer en meer psychische klachten. Privé en werk lopen steeds meer in elkaar over, je bent door bijvoorbeeld een mobiele telefoon nu meer bereikbaar, ook buiten werktijd. Burn-out komt regelmatig voor. Er wordt veel van medewerkers gevraagd. Iedereen moet veel ballen in de lucht houden en iedereen voelt zich heel verantwoordelijk.’

‘Arbeidsconflicten komen in elk bedrijf voor, vroeger en nu. Als een medewerker een arbeidsconflict heeft met zijn leidinggevende, kan dat stress veroorzaken en meldt een medewerker zich vaak ziek. In dat geval komt deze medewerker bij mij op spreekuur. Ik vraag dan waar het probleem zit en adviseer meestal dat de werkgever en werknemer met elkaar in gesprek gaan.’

Wat kun jij als bedrijfsarts - in samenwerking met onze casemanagers - voor (zieke) medewerkers doen? Wat is jouw bijdrage in het kader van duurzame inzetbaarheid?
Ivo: ‘Mijn bijdrage hierin is met name het gesprek tussen werknemer en werkgever op gang brengen. Als je weet dat een medewerker niet volledig zal herstellen van zijn aandoening, dan ken je zijn beperkingen en breng je zijn functionele mogelijkheden in kaart. Samen met een arbeidsdeskundige bekijk je of deze medewerker zijn functie nog kan blijven uitoefenen, en als dit niet het geval is, of zijn werk zo aan te passen is, dat het wel binnen de kaders valt. Helaas kan dit niet altijd, meestal gaan we dan binnen BAM op zoek naar een andere, aangepaste functie.’

Wat kunnen medewerkers zelf doen aan hun eigen duurzame inzetbaarheid?
Ivo: ‘Door te zorgen dat ze gezond blijven, zowel geestelijk als lichamelijk. Dit betekent gezonde voeding, voldoende lichaamsbeweging en ontspanning en niet roken. Zorg ervoor dat je agenda niet maximaal gevuld is. Neem regelmatig de tijd voor leuke dingen doen, zodat de boog niet altijd gespannen is. Door drie keer per week te sporten, zorg je voor een langere levensverwachting met meer gezonde jaren en voor geestelijke ontspanning. Spreek ook regelmatig met je leidinggevende hoe het gaat met alles. In het werk, maar ook thuis.’