Wil jij meewerken aan de bouw van de Femernbelt tunnel?

4 april 2019 00:00

In Denemarken werkt BAM mee aan de bouw van een 18km lange tunnel die het eiland Lolland in Denemarken met het eiland Fehmarn in Duitsland verbindt. Door de bouw van deze tunnel is het straks niet meer nodig om met de veerboot over te steken. De tunnel heeft 2 x 2 rijbanen en 2 sporen.

Twee jaar geleden, op 4 maart 2016, werd het ontwerp en de bouw al gegund aan het consortium Femern Link Contractors (FLC), waar BAM Infra, BAM International en BAM Wayss & Freytag deel vanuit maken. De andere partners zijn Vinci Construction Grand Projects, Soletanche Bachy, Max Bögl, Per Aarsleff, CFE en Dredging International. De contract waarde is 3,6 miljard Euro en de BAM partijen hebben samen een aandeel van 24%.

German Plan Approval
Na de gunning in 2016 kon niet meteen worden gestart met de uitvoering, omdat in Duitsland de German Plan Approval (GPA) nog moest passeren. De GPA is het equivalent van de Tracéwet in Nederland. Met spanning heeft FLC gewacht op het passeren van de GPA, die deze maand is getekend en publiekelijk is gemaakt. Partijen kunnen nu nog wel bezwaar aantekenen tegen de bouw van de tunnel. Het zal daarom waarschijnlijk pas in juni van dit jaar duidelijk zijn, welke bezwaren er zijn ingebracht en wat de impact daarvan is op het project.

Voorbereidingen
Om ervoor te zorgen dat het project niet geheel in de ijskast werd gezet is er, in overleg met de opdrachtgever, besloten om bepaalde werkzaamheden wel alvast uit te voeren. Een aantal BAM-collega’s is daarom afgereisd naar Kopenhagen en alvast aan de slag gegaan met werkzaamheden gericht op het verkleinen van risico’s, het uitwerken van concepten en het inrichten van de organisatie.

Planning
Op dit moment wordt er overleg gevoerd om ook de komende periode werkzaamheden uit te voeren. Dit hangt uiteraard sterk af van de eventuele bezwaren die ingebracht worden tegen de GPA. Naar verwachting kan de opdrachtgever in het 3e kwartaal 2019 aangeven of FLC het project volledig in uitvoering kan nemen. De formele start is dan op 1 januari 2021. Of dit nog eerder of later zal gebeuren, hangt af van de bezwaren.

Task Force HRM
Ook is de Task Force HRM alvast aan de slag met het afstemmen van allerlei zaken. Denk bijvoorbeeld aan het opstellen van regelingen voor het detacheren van mensen in Denemarken en Duitsland en het in kaart brengen van posities in het FLC team, die BAM graag zou willen invullen.

Maar ook het in kaart brengen van medewerkers die geïnteresseerd zijn om aan dit bijzondere project mee te werken. Lijkt het jou wat om in Rødby (1,5 uur van Kopenhagen) mee te werken aan deze bijzondere tunnel? Neem dan contact op jouw HR Business Partner!

Meer informatie?
Het duurt nog wel even voor de spa écht de grond in gaat. We houden je uiteraard op de hoogte van de ontwikkelingen. Voor meer informatie over het project kun je ook alvast terecht bij Ton Buijink, Jos van Rijen of Peter Lapidaire.


V.l.n.r.: Jothijs van Gaalen, Wessel Schulting, Nhut Nguyen, Holger Willems (WF), Jeannette van den Bos en Gilby Moelands. Op de foto ontbreekt Henri Verbunt.