Werken op Antarctica: koud kunstje met kraansimulator

11 september 2018 00:00

BAM Infraconsult legt momenteel de laatste hand aan een simulatieomgeving, waarmee kraanmachinisten in Nederland hun werkzaamheden voor het BAS-project op de Zuidpool kunnen voorbereiden. Het is voor het eerst dat er op deze manier digitale projectondersteuning wordt toegepast. Sybren Tancock, VR-specialist op de afdeling CAD/BIM Services en lid van het team dat het simulatieprogramma heeft samengesteld, vertelt over het hoe en waarom. 

Sybren is in maart van dit jaar begonnen bij BAM, na een opleiding Communicatie & Multimedia Design en ruim tien jaar werkervaring in 3D, visualisaties en simulaties. Hij vindt het geweldig dat juist dit zijn eerste project voor BAM Infraconsult is.

'Feeling' met de omgeving
‘Doel van het simulatieprogramma is om kostbare uitvoeringstijd te besparen. Vanwege het klimaat kan op Antarctica maar ongeveer 5 maanden per jaar buiten worden gewerkt. Met het programma kunnen de zeer ervaren kraanmachinisten - die het ontgraven van een bouwkuip en het verwijderen van een staalconstructie later dit jaar daar gaan uitvoeren - alvast oefenen. Zo krijgen ze ‘feeling’ met de omgeving waar ze in terecht komen en kunnen ze alle stappen van het werk doorlopen. Daardoor is het eigenlijk een ‘bekendheidssimulator’, want met een reguliere kraansimulator zijn de machinisten voldoende bekend. Alleen de temperatuur wordt niet gesimuleerd,’ lacht Sybren. 

Realistische ervaring
‘Het simulatieprogramma gebruikt een 3D-model, in combinatie met een BIM-model waarin het werk is opgedeeld in fasen. De machinist bedient de arm van de kraan, die een uitzonderlijke 29 meter lang is, met een game-controller. Wanneer bijvoorbeeld de graafbak van de kraan iets raakt, voelt de kraanmachinist dat fysiek, doordat de game-controller een trilsignaal afgeeft: een tamelijk realistische ervaring dus. De machinist kan zelfs een kijkje nemen op het terrein buiten de kraancabine en daardoor de staat van het werk vanuit een andere positie beoordelen.’

Aangeklede simulatie
Nieuw is ook dat het een ‘aangeklede’ simulatie is. Er zijn details toegevoegd om de werkelijkheid nog iets dichter te benaderen. Zo ziet de kraanmachinist de schittering van de zon in het water rondom de werklocatie en is er ‘textuur’ aangebracht op de buitenkant van de kraan. 

Veiligheid vergroten
Sybren denkt dat VR en simulatie ook potentie hebben voor andere BAM Infra-projecten, met name voor het vergroten van de veiligheid van medewerkers. Een mogelijke toepassing is het gebruik in de KAM-veiligheidstraining voor het simuleren van risicovolle taken. Dit kan al laagdrempelig, met een low-budget kartonnen VR-bril in combinatie met een smartphone. Deelnemers moeten in zo’n soort simulatie bijvoorbeeld uit een aantal opties kiezen voor de veilige, dus juiste route op een bouwlocatie, of het juiste gebruik van een werktuig. Bij een onjuiste keuze ziet de deelnemer door middel van een animatie de gevolgen hiervan.