Traveler: Eerste hulp bij heien

4 april 2019 00:00

In de wateren bij de Canadese stad Kitimat (600 km ten noordwesten van Vancouver) vind je nog de ongerepte natuur. Scholen zalm schieten je voorbij of ineens komt er een walvis boven water. En wees niet verbaasd als je in dit gebied oog in oog staat met een beer. Spectaculair!

Dat geldt ook voor de loskade die BAM International hier gaat bouwen. Deze loskade voor aluminium overslag met een afmeting van 320 bij 60 meter bouwen wij voor Rio Tinto in opdracht van LNG Canada. Voor het heien van de palen van deze overslag was een nieuwe hulpconstructie nodig. De afdeling Staal- en Werktuigbouw van BAM Infraconsult maakte hiervoor een ontwerp. Steven Mesman, begonnen als jobrotator en nu werkzaam als constructeur bij BAM Infraconsult, vertelt er graag meer over.

Wat is een Traveler?
De Traveler is een hulpconstructie, een over railbalken voortbewegend werkplatform met hei-frames. Een specifiek stuk materieel dat is ontwikkeld en gebouwd om deze grote loskade te bouwen in de Canadese wateren. De locatie van deze loskade valt gedeeltelijk droog bij laag water, dat maakt het lastig om de palen te heien vanaf een ponton. Mede om die reden is de Traveler bedacht. Met de kraan op de Traveler worden de palen geheid door de heiframes die aan de Traveler hangen. Op deze palen komen tijdelijke railbalken, waarover de Traveler zichzelf naar voren rolt om weer nieuwe palen te heien. De railbalken halen we na het heien aan de achterkant van de Traveler weer weg.

Steven Mesman (constructeur BAM Infraconsult en ‘lead engineer’ voor dit project): ‘Een aantal jaren geleden ontwikkelden wij al een Traveler voor een ertssteiger in Australië (Port Hedland, AP5). Niet te verwarren met de Cantilever Bridge (CLB) waarmee wij als BAM veel LNG steigers hebben gebouwd in Australië en Papoea Nieuw Guinea.’

Het verschil tussen een Traveler en een CLB is, dat de CLB rollen verplaatst om overheen te rollen en dat de Traveler railbalken verplaatst om er overheen te bewegen. De Traveler is ontworpen voor een palenveld onder een dek. Een CLB is ontworpen voor een steiger met grote overspanningen. De overeenkomst is dat je met beide hulpconstructies palen kunt heien onafhankelijk van het getij en de waterdiepte.

Ingewikkeld palenplan
BAM International bedacht de Traveler tijdens de tenderfase. BAM Infraconsult verzorgde het ontwerp dat inmiddels is goedgekeurd door de Canadese autoriteiten. De uiteindelijk gebouwde Traveler zag er in het begin wel iets anders uit. Uit de paaltesten bleek dat de draagkracht van de palen vlak na het heien lager was dan voorzien in de tender. We bespaarden gewicht door de kraanrupsen te verwijderen. En voor het uitvoeringsgemak zijn de heiframes hydraulisch verstelbaar en verplaatsbaar om railbalken te kunnen leggen. Verder was het een uitdaging om het platform zo klein mogelijk te houden en toch alle benodigde voorzieningen er op te plaatsen. 

Steven: ‘Wij hadden het liefst een simpel palenplan gebruikt, maar het ontwerp van onze Canadese opdrachtgever was complex. Het ontwerp was geoptimaliseerd op materiaalgebruik, niet op bouwbaarheid. Bij voorkeur maakt BAM het ontwerp van de loskade zelf om dit te kunnen combineren. In het ontwerp van de klant zitten veel verschillende paalhoogtes en veel verschillende hartmaten. Een vrij uitdagende klus om dit werkbaar te maken, maar we hebben het gefikst!’

Alle onderdelen van de Traveler zijn inmiddels in Nederland gebouwd en op transport naar Canada. De bouw van het nieuwe platform start dit voorjaar en moet klaar zijn in de zomer van 2020.