OpenIJ bouwt sluis van de eeuw voor een eeuw

17 september 2015 10:57

Een prestatie om trots op te zijn: met onze partners binnen het consortium OpenIJ hebben we de bouw van de nieuwe zeesluis in IJmuiden gescoord. Inventiviteit, gedrevenheid en Nederlands vakmanschap zegevierden na een intensief tendertraject.

De nieuwe zeesluis bij de ingang van het Noordzeekanaal wordt met een breedte van 70 meter, een lengte van 500 meter en een diepte van 18 meter de grootste sluis ter wereld. De bouw start begin volgend jaar en eind 2019 is de sluis beschikbaar voor de scheepvaart.

DBFM-contract
De nieuwe sluis creëert voor de grootse zeeschepen een getijde-onafhankelijke toegang tot de Amsterdamse haven. Het consortium OpenIJ, bestaande uit BAM-PGGM en VolkerWessels-DIF, is verantwoordelijk voor zowel het ontwerp als de bouw en de financiering. Bovendien gaat OpenIJ de sluis 26 jaar lang onderhouden: Design, Build, Finance & Maintenance (DBFM). ‘Voor ons is dit het eerste waterbouwkundige project op basis van een DBFM-contract’, vertelt Carlo Kuiper (BAM PPP), die samen met Jaap Blokland van VolkerWessels het tendermanagement verzorgde. ‘Rijkswaterstaat heeft eerder de sluis Limmel op DBFM-basis aanbesteed, maar dat project hebben we niet gescoord. We hebben toen wel de basis gelegd voor de samenwerking met VolkerWessels.’

Open eyes
Carlo blikt terug op een intensieve, maar gedreven tenderperiode. ‘Het hele team was ontzettend gemotiveerd. Veel mensen kijken al jaren uit naar dit project en hebben er volledig hun zinnen op gezet. Die persoonlijke drive heeft een belangrijke rol gespeeld. We hebben met deze tender in de praktijk gebracht waar we binnen BAM al jaren aan werken: integraliteit tussen de disciplines én met andere partijen. Alle tenderteamleden handelden volledig vanuit het projectbelang. Je kon absoluut niet merken wie van welke bloedgroep was. Iedereen zat er met open eyes in.’

Inventief ontwerp
Het consortium overtuigde met een inventief ontwerp, waarin bestaande technieken op een slimme manier gecombineerd zijn. Hierdoor bleef de prijs ruim onder de plafondprijs van Rijkswaterstaat en onder de prijs van de andere deelnemers.

Weinig ruimte
De nieuwe sluis wordt gebouwd tussen de bestaande sluizen. Om de stabiliteit hiervan niet in gevaar te brengen, zal het uitvoerende team zo ver mogelijk weg blijven van de bestaande constructie en trillingen tot een minimum beperken. Het scheepvaartverkeer wordt tijdens de bouw duidelijk naar de bestaande sluizen geleid. De grootste uitdagingen tijdens de bouw zijn volgens Carlo de krappe tijd en ruimte. ‘Als je een lange weg aanlegt, kun je werkzaamheden faseren, maar bij dit project komt alles bijeen op één puntlocatie. We gaan op een postzegel een enorm bouwwerk realiseren.’

Honderd jaar
Het consortium heeft de sluis berekend op de toekomstige zeespiegelstijging. Voor het hele complex is de maximale waterspiegelhoogte gekozen. Hiermee voldoet de sluis aan de wens van Rijkswaterstaat om een robuuste, betrouwbare waterkering te realiseren. ‘Naar deze sluis hoeven we de komende honderd jaar niet meer om te kijken’, aldus Carlo. ‘Het is de sluis van de eeuw, gebouwd voor een eeuw.’

Nederlands vakmanschap
BAM Infra is in het Duitse Brunsbüttel en het Antwerpse Deurganckdok ook betrokken bij twee andere grote sluizenprojecten. Ingenieursbureau Iv-Infra, eveneens een onderdeel van OpenIJ, werkt mee aan de nieuwe Panamasluis. Al deze ervaring is meegenomen in de tender voor de sluis IJmuiden. Het consortium won de tender van twee gemengde Nederlands-Vlaamse consortia. OpenIJ staat voor 100% Nederlands vakmanschap en is daar trots op. ‘Nederland heeft een reputatie hoog te houden op het gebied van waterbouwkundige kennis. In deze tender hebben we alle Nederlandse expertise op dit vlak bijeengebracht. De sluis die we gaan bouwen, is toonaangevend voor de toekomst. Het neusje van de zalm!’