Niet te vergeten momenten uit een Deens jongensboek in wording

2 juni 2016 00:00

Het zijn van die momenten uit een jongensboek die je nooit meer vergeet. Vanaf ’s ochtends vroeg zittend in een Deense wachtkamer waar de uren tergend langzaam verstrijken en de verveling aanzet tot het maken van melige grappen. En uiteindelijk valt dan toch het verlossende woord: de contracten voor de Femernbelt-tunnel kunnen worden getekend!

Het grootste project in de historie van BAM met een gedenkwaardige aanloop naar de contractondertekening. ´De champagne was door het lange wachten lauw, maar dat mocht de pret niet drukken´, zegt Martijn Smitt. Samen met Harry Kruizenga nam hij maandagochtend in alle vroegte het vliegtuig naar Kopenhagen. Michael Blaschko van onze Duitse zusteronderneming Wayss & Freytag stond al te wachten. ´Je kunt er maar beter op tijd zijn´, aldus Martijn met gevoel voor understatement. Het lange wachten – de Deense overheid wilde juridisch uitsluitsel hebben over het bezwaar van Zublin tegen de gunning – werd dus uiteindelijk beloond. Martijn: ´Een prachtig moment na drie jaar lang met een deskundig team te hebben gewerkt aan een in alle opzichten hoogwaardig plan, dat we met state-of-the-art technologie gaan uitvoeren. We tillen de afzinktechnologie naar een hoger niveau. Een groot compliment voor iedereen die hier zo hard aan heeft meegewerkt; een teamprestatie van uitzonderlijk formaat. We gaan nu het team verder optuigen en starten met de voorbereiding. Er moeten nog enkele vergunningen worden verleend in Duitsland, maar de planning is in 2018 met de uitvoering te starten´.

De Femernbelt-tunnel is met ruim 18 kilometer de langste afzinktunnel ter wereld. Hij vervangt de bestaande veerdienst en levert voor zowel automobilisten als treinreizigers een enorme tijdwinst op. De tunnel krijgt vier buizen: twee voor het wegverkeer met elk twee rijbanen en twee voor het treinverkeer. De in totaal 89 tunnelelementen worden in een speciaal daarvoor ontworpen fabriek gefabriceerd en zijn 42 meter breed, 217 meter lang en wegen ruim 70.000 ton. ´We bouwen elementen die in omvang zijn te vergelijken met een vliegdekschip´, schetst Martijn. Nederland heeft een naam hoog te houden met afzinktunnels. De Maastunnel was in 1942 de eerste tunnel waar de techniek werd toegepast. ´We hebben nu een hightech methode ontwikkeld die in niets meer te vergelijken is met toen. Alles gaat digitaal en op afstand, zodat we de benodigde precisie kunnen waarborgen. Bij de bouw komen we elkaar ergens halverwege tegen en dan mag de foutmarge niet meer dan twee centimeter zijn´, aldus Martijn.

De bouw van de Femernbelt-tunnel blijft niet onopgemerkt in de media. Dinsdag was Martijn te zien in het NOS Journaal (start 20:35) en te beluisteren op Radio 1. Ook landelijke dagbladen zoals de Telegraaf en AD besteedden ruimschoots aandacht aan dit stukje Hollands glorie met een BAM tintje. Klik hier voor de animatie over het afzinken van de tunnel.