Network Operations Center

11 juli 2018 13:17

Veel organisaties zijn op zoek naar een manier om meer grip en controle te houden op hun netwerk. Dit netwerk moet 24 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar beschikbaar zijn. Niet alle organisaties kunnen of willen hun netwerk zelf beheren. Zo ook een aantal opdrachtgevers van Telecom, zij willen dit aan ons uitbesteden.
 

Network Operations Center (NOC)
Apparatuur wordt steeds complexer. Daarnaast is veel apparatuur afhankelijk van andere apparatuur. Dit vereist specifieke expertise en ervaring. Steeds vaker worden er netwerkmanagement tools ingezet om apparatuur te monitoren. Deze tools geven een signaal af bij een storing. Dit is voor onze opdrachtgevers niet altijd voldoende, zij hebben vaker behoefte aan een volledig ingericht NOC; een centrum dat ervoor zorgt, dat het netwerk altijd online is.

24x7x365
Wij willen onze klanten een 24x7x365 NOC service kunnen bieden. Het NOC zal worden bemand door een team van ervaren specialisten. Samen met de internetserviceproviders zorgt het NOC voor het dagelijkse beheer. Dit doen ze door netwerken te monitoren en de noodzakelijke dagelijkse wijzigingen en updates uit te voeren. Op deze manier ontstaan er zo min mogelijk onderbrekingen in het netwerk van onze klanten.

Videomuur
Telecom heeft de eerste stap gezet om een eigen NOC in te richten en, dag in dag uit, de juiste kennis en expertise in eigen beheer te hebben. Er wordt een aparte ruimte ingericht, waar het team van het NOC over een grote videomuur zal beschikken. Met deze videomuur houdt het NOC overzicht op het functioneren van de netwerken. Bij verstoringen wordt op de videomuur inzichtelijk gemaakt welke infrastructuren (passief of actief) er betrokken zijn. Ook kun je op de schermen zien of er monteurs in de omgeving van de storing aanwezig zijn, waardoor zij snel ter plaatse kunnen zijn en het netwerk snel weer volledig functioneel kunnen krijgen.

Vastlegging en rapportages
Naast het monitoren en het onderhouden van de netwerken, zal het NOC de klant ook op andere gebieden ontzorgen. Zo heeft het NOC een overzichtelijk dashboard, waar klant-specifieke analyses en rapportages kunnen worden bijgehouden. Daarnaast beschikt het NOC over diverse geautomatiseerde systemen om verstoringen vroegtijdig te kunnen signaleren en werkzaamheden te kunnen plannen. Vanuit het NOC ontvangen onze klanten periodieke rapportages over het functioneren van hun netwerk.

Meldingen
Het NOC is zo ingericht dat er automatisch meldingen getoond worden, als er afwijkingen in het netwerk optreden. Bij incidenten met urgentie zal het NOC informatie en ondersteuning bieden op locatie. Voor het oplossen van storingen zet het NOC 'all solution' monteurs in. Dit zijn ervaren monteurs, die problemen in het netwerk zelfstandig, snel en adequaat kunnen oplossen.

Verhuizing
De afdeling van Jan Smit is op 14 mei 2018 verhuist. Op hun nieuwe werkplek zit het team in één grote ruimte. Hierdoor is het makkelijker om met elkaar te communiceren. Daarnaast was de oude werkplek, door de instroom van nieuwe collega’s, te klein geworden en was er geen ruimte om het NOC in te richten. Je kunt de afdeling van Jan nu vinden in gebouw A (hoofdgebouw) in Zwammerdam.

Redactie in gesprek met:

Jan Smit

projectmanager