Laad(mijl)paal: de 1000e in Den Haag!

21 februari 2019 00:00

Binnen BAM houdt de EV-desk zich bezig met elektrisch rijden en is sinds 2014 onderdeel van BAM Energie & Water Zuid. Maurice Nooijen, manager commerciële ontwikkeling: ‘In 2014 is het elektrisch rijden populair geworden. Van laadpalen bij de mensen thuis tot aan elektrische leaseauto's die aangeschaft worden. Het is niet meer weg te denken uit deze tijd. Hierdoor zijn de werkzaamheden wat meer uitgebreid en hebben onze BAM-collega’s niet stilgezeten. Inmiddels zijn er 20.000 laadpalen geplaatst. En de laad(mijl)paal: de 1000e in Den Haag! Een samenwerking van BAM EV-desk (Energie & Water Zuid) en BAM Energie & Water West.’

Er is meer dan de ‘traditionele’ laadpaal
‘Weet je dat wij ook snelladers verzorgen voor Tesla en Allego?’, vraagt Ben van Dooren, teamleider EV-desk. ‘De zogeheten superchargers. We hebben deze op een stuk of 30 locaties geplaatst in Nederland en België. En we maken laadpleinen bij (bedrijfs)parkeerplaatsen. Maar we houden het niet alleen bij auto’s. De EV-desk heeft ook eenoplaad-inductieplaat’ in de grond gerealiseerd waarop de OV-bussen op Utrecht Centraal (draadloos) opgeladen worden. In een zeer korte tijdsspanne, waarin de busverbinding buiten dienst was, is de installatie naar een nieuwe locatie gebracht en werd er een vermogens update uitgevoerd. Goed bezig dus!’

Slim balanceren in Bunnik
Slimme laadpleinen worden steeds belangrijker. Zij zorgen ervoor dat vraag en aanbod van beschikbare energie evenwichtig wordt verdeeld. Op de parkeerplaats achter het hoofdkantoor van BAM Groep in Bunnik is een slim laadplein met 19 laadpalen aangelegd. ‘Naast het slim balanceren van de stroom, is de wens dat de laadinfra gekoppeld wordt aan de zonnepanelen die op de daken liggen. Zo maken we slim gebruik van het energiemanagementsysteem. Deze oplossing pakt de EV-desk op samen met BAM Bouw en Techniek. Een mooi voorbeeld van de One BAM- gedachte’, aldus Maurice.

Grote uitdaging
De EV-desk staat nu voor een grote uitdaging. Ze zijn begonnen met 3.5 fte en zitten nu al op 20 fte. Maar daar redden ze het niet mee. Tot 2025 verwachten ze het aantal minimaal te verviervoudigen. ‘Het vinden van installatiemonteurs, werkvoorbereiders en uitvoerders is best een uitdaging’, zegt Roy. Waar wij ons het laatste jaar hebben beziggehouden met laadvoorzieningen, zien wij de markt van deelmobiliteit groeien. Maurice: ‘In de grote steden zetten we het auto-eigendom meer van ons af en maken we meer gebruik van deelmobiliteit, zowel bij elektrische auto’s als de elektrische fiets.’