Grote stap gemaakt bij werkzaamheden op Utrecht Centraal

2 juni 2016 00:00

Het zal niemand zijn ontgaan dat afgelopen weekend door onze collega’s van U-centRaal hard gewerkt is aan het spoor in en rond Utrecht, in het kader van de ingrijpende spoorvernieuwing van Utrecht Centraal. Utrecht was daardoor beperkt bereikbaar per trein op trajecten van, naar en via Utrecht. Dit had uiteraard grote gevolgen voor de reizigers, doordat treinen niet of met vertraging reden.

Het zal niemand zijn ontgaan dat afgelopen weekend door onze collega’s van U-centRaal hard gewerkt is aan het spoor in en rond Utrecht, in het kader van de ingrijpende spoorvernieuwing van Utrecht Centraal. Utrecht was daardoor beperkt bereikbaar per trein op trajecten van, naar en via Utrecht. Dit had uiteraard grote gevolgen voor de reizigers, doordat treinen niet of met vertraging reden.

Deze beperkte bereikbaarheid was onvermijdelijk om in één keer een grote stap te kunnen maken in de spoorvernieuwing rond Utrecht. Er is onvoorstelbaar veel werk verzet in het voorbije weekend. Met name voor de beveiliging was het een enorme klus. Drie corridors werden omgezet van de oude op de nieuwe beveiliging, waardoor alle objecten opnieuw aangesloten en getest moesten worden.

Enkele cijfers:

  • 60 seinen werden in dienst genomen
  • Er werd op 11 locaties tegelijk gewerkt
  • Er waren 8.000 planningsregels, waarvan 6.000 betrekking hadden op de beveiliging
  • 2.800 mensen waren aan het werk, verspreid over het weekend

De werkdruk was hoog en de planning zeer strak. In een uitstekende onderlinge sfeer heeft iedereen de schouders eronder gezet om de werkzaamheden goed af te ronden.

Na de indienststelling van afgelopen maandag is het team direct doorgegaan met de volgende bouwfase van 12 weken. In deze periode is het hele midden gebied van Utrecht (van Maarssen tot Lunetten) buiten gebruik en worden het 5e en 6e perron opnieuw gestraat, de perronkap van perron 6 opgebouwd, een damwand van 200 meter geplaatst en ongeveer 12 kilometer spoor en bovenleiding aangelegd.

Project spoorvernieuwing Utrecht Centraal
U-centRaal, de combinatie van BAM Infra Rail en VolkerRail, is in opdracht van ProRail al drie jaar bezig met de spoorvernieuwing rond Utrecht. Vrijwel alles wordt vernieuwd: sporen, bovenleiding, seinen, wissels, kabels, leidingen en perrons. Utrecht Centraal krijgt er twee nieuwe sporen en een nieuw perron bij. Bij Lunetten hoeven treinen elkaar niet meer te kruisen en dat levert tijdwinst op. Bij Houten is het spoor straks verdubbeld. Deze ingrijpende operatie nadert de finish, eind van dit jaar zijn de werkzaamheden grotendeels klaar.