De winnende strategie van BAM Infra

2 juni 2016 00:00

´In de toekomstvisie van BAM Infra staat meer dan ooit de klantbehoefte centraal. We zijn kennispartner voor onze klanten en weten hen te verrassen met innovatieve oplossingen, waarbij digitalisering van het bouwproces leidend is. Verstedelijking en mobiliteit en energie-efficiëntie zijn daarbij de twee belangrijkste thema’s. We willen onze klanten helpen het hoofd te bieden aan sociaal-maatschappelijke vraagstukken die uit deze trends voortkomen´. Met deze op onze toekomst gerichte  boodschap, inspireerde Marinus Schimmel woensdag 25 mei circa 250 collega’s tijdens een bijeenkomst in Utrecht.

BAM staat aan de vooravond van een ingrijpende transitie van de wereld om ons heen, die een grote impact gaat krijgen op onze manier van denken en handelen. Ook trends zoals verdere globalisering, klimaatverandering, nieuwe technologieën en welzijn grijpen diep in op ons bedrijfsmodel. ´Het is moeilijk te voorspellen wat voor bedrijf BAM over tien jaar is, maar dat we op deze veranderingen moeten inspelen om onze positie van marktleider te versterken is iets wat zeker is´, aldus Marinus.

BAM Infra is de weg van verandering ruim een jaar geleden ingeslagen en dat heeft al veel positieve effecten opgeleverd. De structuur is aangepast door onder meer het aantal bv’s drastisch te verlagen en verschillende activiteiten te centraliseren. De winkel is al die tijd open gebleven en dat heeft geleid tot een orderportefeuille van € 1,9 miljard, een stijging van maar liefst 48 procent. Marinus onderstreepte echter dat we er nog niet zijn: ´Door afgewogen keuzes te maken, slagen we er steeds beter in winstgevende projecten in de wacht te slepen. Maar uit een breed onderzoek naar de resultaten van al onze projecten – groot en klein – blijkt dat er nog te veel zaken misgaan, waardoor de winst als sneeuw voor de zon verdwijnt. We moeten dingen dus echt beter gaan doen. Al in de voorbereiding van een project moeten we het verschil kunnen maken door ontwerpfouten te voorkomen, waardoor de uitvoering vlekkeloos kan verlopen . Als we daarin slagen – en dat gaat lukken is mijn overtuiging – dan zijn we een zeer succesvol bedrijf waar we trots op kunnen zijn´.

Tijdens dezelfde bijeenkomst namen bestuursvoorzitter Rob van Wingerden en bestuurslid Erik Bax de aanwezigen mee in de nieuwe strategie 2016 – 2020 van BAM: Building the present – Creating the future. De unieke cultuur van BAM, de enorme kennis die we in huis hebben en de bereidheid die wereldwijd met collega’s te delen en slim toe te passen in onze projecten, vormen een solide basis voor de toekomst. Met de vertoning van de film ´BAM from BtoC´ vestigde Rob van Wingerden de aandacht op de nieuwe koers die BAM als één team vaart .