BAM Infra toont ondernemerschap op Groningse Ring

26 mei 2016 00:00

Het aanbrengen van verkeerstechnische installaties (IM-camera’s, DRIPs, et cetera) op de Ring rond Groningen in het kader van de Mobiliteitsaanpak leek een verlieslatend project te worden, maar door actief te kijken naar kansen en te focussen op ondernemerschap boekte het projectteam uiteindelijk toch een mooi resultaat!

De werkzaamheden maken deel uit van een raamcontract voor de mobiliteitsaanpak in Noord- en Oost-Nederland. BAM Infra had ingeschreven met commerciële korting. Dit leidde tot een negatief resultaat, waarop BAM Infra-directeur Marinus Schimmel in het kader van cost leadership de teamleden aanspoorde om de financiële situatie om te draaien en zo een lekkere fles wijn te verdienen. Op 25 mei nam een trots projectteam de wijn in ontvangst van een al even trotse Marinus Schimmel.

Kansen zien en creëren
Hoe heeft het team het negatieve resultaat kunnen ombuigen naar een positief resultaat? ‘We zijn actief op zoek gegaan naar kansen en hebben deze volop benut’, antwoordt Maarten Ruigrok. ‘We hebben bijvoorbeeld medewerkers van Van den Heuvel (verkeersmaatregelen) laten helpen bij het monteren van de geleiderail. Dit leidde tot flinke kostenbesparingen. Verder hebben we onder meer besparingen gerealiseerd door het slimmer inkopen van camera’s.’ David Schellekens: ‘Door als ondernemer naar het project te kijken, hebben we nieuwe kansen gecreëerd. BAM Infra bouwt om geld te verdienen, en als we máken waar de klant om vraagt, dan gunt hij ons dat geld. We hebben veel contractuele optimalisatie aangekaart waardoor we sneller wijzigingen uitbetaald kregen. Ook hebben we goed contract-, proces- en risicomanagement toegepast.’

Duurzame klantrelatie
De frisse aanpak werd zeer gewaardeerd door Rijkswaterstaat als opdrachtgever en eindopdrachtgever Groningen Bereikbaar. BAM Infra heeft vanuit de raamovereenkomst al jaren een goede zakelijke relatie met Rijkswaterstaat. ‘Wij weten goed waar de klant mee worstelt en hebben systemen opgetuigd om hierop in te springen. De klant liet zich graag ontzorgen en gaf ons hiervoor ook de contractuele ruimte.’

Ondernemersmentaliteit
Marinus Schimmel is blij met de ommezwaai die op het project is bereikt door de ‘mind set’ die het team tijdens de uitvoering heeft gehad. ‘Met een ondernemende mentaliteit houden we klanten tevreden en boeken we mooie cijfers’, aldus Marinus. ‘We zien hierbij vaak dat het niet één idee of aspect is dat de cijfers verbetert, maar juist veel effectieve kleine maatregelen over de hele linie en vanuit het hele team.’

Op de foto, van links naar rechts: Marinus Schimmel, Gerald l'Amie, Maarten Ruigrok, David Schellekens