BAM Connect: Ons nieuwe ‘social’ intranet

7 maart 2019 00:00

BAM Plaza … Wie maakt er binnen BAM Infra geen gebruik van? Van het laatste nieuws, informatie over onze missie, visie, strategie en kernwaarden tot aan praktische snelkoppelingen naar diverse HR-tools (BUS, BAM People, HR-wijzer) en veiligheidstools (KAM, KaTo, Jouw veiligheid is Mijn Veiligheid). Dé entree dus voor alle medewerkers om op de hoogte te blijven van het reilen en zeilen binnen BAM Infra.

Tijd voor vernieuwing!
Maar, de wereld verandert: we willen sneller, beter en efficiënter informatie tot ons kunnen nemen én we willen vooral met elkaar continu verbonden zijn. Denk maar aan alle social media kanalen die je privé gebruikt, zoals Facebook, Twitter, Instagram en allerlei news feeds en apps. Het is geen geheim dat ons huidige BAM Plaza niet bepaald ‘social’ en gebruiksvriendelijk is. Daar gaan we verandering in brengen; het huidige BAM Plaza wordt in april vervangen door het nieuwe ‘social’ intranet BAM Connect!

One BAM
BAM Connect wordt wereldwijd voor héél BAM uitgerold door de Groep. Dit gebeurt in fases. Group Functions ging eind januari als eerste 'live', daarna was Ierland aan de beurt. En wij bij BAM Infra zijn de eerstvolgende OpCo die BAM Connect mogen gaan lanceren. Daar zijn wij ontzettend blij mee, want het intranet is hard aan vernieuwing toe.

Mariëlle Paul, Group Director Communications: ‘Het moderniseren van ons intranet - en tegelijkertijd realiseren van een Groepsbreed intranet - is een belangrijke stap in ons streven naar One BAM. Hierbij werken we Groepsbreed intensiever en op meer uniforme wijze met elkaar samen. Het grootste voordeel is dat iedere medewerker straks toegang heeft tot het intranet en gemakkelijk met elkaar in contact kan komen. Zo is het veel makkelijker om kennis, ervaringen en werkwijzen met elkaar te delen, maar ook om elkaar te inspireren met frisse inzichten en ideeën. Bijkomend voordeel is dat je straks zowel vanaf je laptop, als mobiele telefoon en iPad kunt inloggen op BAM Connect.’

Interactief
BAM Connect is van nu. Het heeft de ‘look & feel’ van een social platform, zoals Facebook. Het is snel, actueel, oogt modern en overzichtelijk en is bovendien veel efficiënter. Het laatste nieuws ontvang je straks praktisch ‘real time’, dus je hoeft bijvoorbeeld niet meer een week op de Update te wachten. Collega’s kun je gemakkelijk vinden met de ‘people finder’ en ze vragen om over een project of idee mee te denken. Je kunt bijvoorbeeld ook speciale groepen oprichten over een specifiek ‘topic’ en natuurlijk is Yammer ingebouwd. Verder is ook BAM Connect jouw toegang tot de diverse HR- en veiligheidstools. Overal ter wereld!

Workshops en trainingen
De afgelopen maanden is door een Communicatie werkgroep - bestaande uit Mieke Chibani, Carla Dings, Leonie van der Veen en Fleur de Weerd - hard gewerkt aan de uitrol van BAM Connect voor Infra.

Mieke Chibani: ‘We hebben diverse creatieve workshops georganiseerd waar collega’s uit alle Business Units zijn betrokken bij de plannen voor BAM Connect en hebben meegedacht over de opzet en invulling van de nieuwe menustructuur. We hebben ze ook tips en trics meegegeven over welke informatie je nu wel en niet het beste kan communiceren en op welke manier. Kenmerk van ‘social’ berichten is bijvoorbeeld dat ze kort en krachtig dienen te zijn. We zijn anno 2019 niet meer gewend om lappen tekst te lezen, het liefst kijken we een kort filmpje van een paar seconden.’

Carla Dings: ‘We hebben ook per Business Unit zogeheten ‘editors’ benoemd en hun getraind over hoe zij straks voor de eigen Business Unit informatie kunnen delen op BAM Connect. Want dat is dus ook nieuw; de BU’s zijn straks zelf verantwoordelijk voor de informatie over hun werkgebied. We hebben goed met ze gekeken naar welke huidige informatie wel en niet meegenomen zal worden naar het nieuwe intranet.’

Gebruiksvriendelijkheid staat voorop

‘Ja inderdaad’, zegt Leonie van der Veen. ‘Dat is heel belangrijk. We houden een streng oog op alle content die de komende maanden wordt geplaatst; pagina’s die onvoldoende worden bezocht halen we er onverbiddelijk uit. Dat is echt nodig om ervoor te zorgen dat het nieuwe intranet overzichtelijk en gebruiksvriendelijk blijft. Op dit moment horen we dat op BAM Plaza zaken moeilijk te vinden zijn, daar willen we echt vanaf.’

Blijf op de hoogte

'De komende weken houden wij je natuurlijk op de hoogte van de laatste ontwikkelingen’, aldus Carla. ‘We geven je, zodra het intranet ‘live’ is, tips over het gebruik van BAM Connect. Bekijk onze vlog hieronder. Mocht je vragen hebben, dan kun je natuurlijk contact met ons opnemen.’

Vragen?
Mail een van onze BAM Connect experts: Mieke Chibani, Carla Dings of Leonie van der Veen.