Artificial intelligence is here to stay

20 september 2018 00:00

Onze infraverslaafde Pim zei het al in zijn vlog. Artificial intelligence (ofwel gewoon op zijn Nederlands kunstmatige intelligentie) is hip & happening. Het gebeurt nu, bepaalt de toekomst en zal niet meer van het toneel verdwijnen. Trainee Wouter Jaspers, werkzaam bij de afdeling Business Development & Innovation van BAM Infraconsult, is het hier volledig mee eens. Wat is Artificial intelligence eigenlijk en wat doen we als BAM hiermee?

Je werkt als trainee bij de innovatie afdeling van BAM Infraconsult, waar creatieve oplossingen het licht zien. Hoe ben je daar beland?
Wouter: ‘Na mijn studie Construction Management & Engineering  (master Civiele Techniek) aan de TU Delft, ben ik als afstudeerder gaan werken bij BAM Infra Asset Management onder leiding van Pieter-Martijn Flamink. Aan het eind van mijn afstudeerperiode ontstond het idee om als trainee aan de slag te gaan. Als trainee werk je vier keer een half jaar bij diverse BAM-onderdelen. Een prima manier om ervaring op te doen en uit te zoeken waar je het liefst zou willen werken na je traineeship. Ik werd toegelaten en na drie maanden in Afrika rondgetrokken te hebben, ben ik per 1 mei van dit jaar gaan werken bij de innovatie afdeling van BAM Infraconsult in Gouda. Artificial intelligence interesseert me en ik wilde graag bezig zijn met innovaties. In mijn huidige job ben ik veel met data bezig. Mijn opdracht is om een lange termijn strategie voor AI te maken. Ook houd ik me bezig met andere interessante, innovatieve projecten zoals de Hyperloop en Blockchain (een soort bitcoin).’

Pim vertelde ons ook al over Artificial intelligence in zijn vlog. Kun je uitleggen wat dit inhoudt?
Wouter: ‘We spreken over Artificial intelligence (AI) als een programma of een machine een taak uitvoert, waar een mens - als hij dezelfde taak zou doen - intelligentie voor nodig heeft, bijvoorbeeld: leren, beredeneren, perceptie, problemen oplossen, kennisdeling of manipulatie. Allemaal eigenschappen die we normaal gesproken associëren met menselijke intelligentie.’

‘Misschien kan ik AI het beste uitleggen aan de hand van een concreet voorbeeld, zoals de vlog van Pim over asfaltschadeherkenning. Wij hebben een algoritme ontwikkeld, een stukje software dat beelden van asfaltschades herkent. Dit algoritme voeden wij met data, beelden van asfalt waarop de mens heeft aangegeven waar de scheuren in het asfalt zitten. Elke volgende keer dat je het algoritme asfaltfoto’s toont, herkent het de foto’s met asfaltschade zelf. En het algoritme wordt steeds slimmer en sneller, veel sneller dan het menselijk oog.’

Is een wereld zonder AI nog denkbaar?
Wouter: ‘Nee, elke sector is volop aan het investeren en ontwikkelen in AI. Dit doen ze, omdat je met AI sneller, efficiënter en goedkoper kan werken. Investeringen op de beurs worden al compleet door algoritmes berekend. Er zijn al robotdoctoren die gezichten scannen en zien of iemand mogelijk een bepaalde ziekte heeft. Wist je dat AI al beter bepaalde soorten kanker kan herkennen, dan dokters zelf? Er zijn zelfrijdende auto’s die rijden op basis van AI. Advocatenkantoren laten de uitkomsten van rechtszaken voorspellen door AI. Amazon bepaalt en analyseert met AI het koopgedrag van mensen. Hierop baseren ze hun gehele marketing- en inkoopproces. Of denk eens aan je eigen smartphone die je ongevraagd vertelt dat je over een uur je zoon of dochter moet ophalen van de voetbal en adviseert je nu al te vertrekken in verband met de file op de A12. Een wereld zonder AI is ondenkbaar!’

‘De constructie sector loopt nog redelijk achter op de rest. Dit komt, omdat we nog beperkt digitaal en data gedreven zijn. Echter, zien we enerzijds dat concurrenten binnen onze sector vol inzetten op een digitale transformatie. Anderzijds zien we dat bedrijven als Google, met oneindig veel data en de meest geavanceerde AI applicaties, onze sector binnendringen. We moeten de stap naar AI dus nu wel heel snel gaan zetten. Binnen BAM Infra zijn we er in ieder geval volop mee bezig. Daarnaast houdt onze afdeling zich bezig met andere hele interessante en nuttige ontwikkelingen, denk aan het 3D printen zoals de 3D geprinte, betonnen brug in Gemert, en natuurlijk ook de Hyperloop. Als BAM Infra verbinden wij voor de toekomst.’

Kun je vertellen wat Artificial intelligence betekent voor medewerkers binnen BAM?
Wouter: ‘In de toekomst zal Artificial intelligence alle fasen van onze projecten raken. Elke medewerker krijgt hier op de één of andere manier mee te maken. AI ondersteunt ons, je werkt efficiënter en kan daardoor meer doen. De AI doet de administratieve en vaak eentonigere taken, en zal ons meer en meer gaan adviseren. Wij zullen op basis van deze adviezen, inzichten krijgen, en keuzes kunnen maken als nooit tevoren. Om ons hierop voor te bereiden, zijn we binnen BAM met een aantal ontwikkelingen bezig.’

Wat zijn die ontwikkelingen binnen BAM?
Wouter: ‘Wij werken nu aan een case waarbij een AI ons prekwalificatieteam gaat ondersteunen. Voor openstaande tenders moet dit team uit documenten van onze projecthistorie kunnen aantonen dat we bepaalde prestaties kunnen leveren (zogeheten prekwalificaties). Het algoritme zal op basis van tekstherkenning automatisch vereiste prekwalificaties uit openstaande tenders analyseren en deze opspeuren in een database van onze projecthistorie. De AI zal daarna automatisch een kans van slagen generen voor openstaande tenders. Dit scheelt het prekwalificatieteam een hoop uitzoekwerk!’

‘Als dit trucje werkt, willen we dit algoritme doortrainen voor ons tenderproces. De AI zal automatisch karakteristieken van openstaande tenders vergelijken met historische en actuele data van BAM. Denk hierbij aan opgetreden risico’s, oplevertijd, actuele cash flow, beschikbare materialen, etc. De AI zal al deze data verwerken en aangeven welke tenders de hoogste kans van slagen hebben en hoe hoog we moeten inschrijven. Is dat niet handig?’

‘Een ander voorbeeld is dat je een AI automatisch ontwerpen laat genereren. Onlangs heeft Airbus een cabinescheider laten ontwikkelen door een AI voor het nieuwe Airbus A320 toestel. De AI genereert duizenden ontwerpen en een menselijke ontwerper geeft voorkeuren aan, binnen bepaalde dimensies (zoals gewicht of sterkte). De nieuwe cabinescheider is dan ook sterker en maar half het gewicht van de vorige versie. En dit ultieme ontwerp was met AI binnen een paar dagen voltooid! Eén van onze concurrenten gebruikt al AI om hele woonwijken automatisch te laten ontwerpen. Wij zijn nu druk bezig om deze manier van ontwerpen binnen BAM ook mogelijk te maken.’

‘Ook kun je machines voorzien van een AI om ze autonoom te laten opereren. Of kun je met een AI beelden vanuit drones/ satellieten  verwerken om zo te controleren of de progressie van onze projecten wel overeenkomt met de planning, checken of het werk niet verzakt, of toetsen of iedereen zijn Persoonlijke BeschermingsMiddelen (PBM’s) wel draagt.’

‘AI betekent ook veel voor de manier waarop onze inspecteurs onderhoud uitvoeren. Met camera’s op auto’s/materieel, drones of sensoren verzamelen wij een hoop data op projecten waarvoor wij zo’n 10 tot 25 jaar verantwoordelijk zijn voor het onderhoud. Met deze data kunnen wij een AI vragen een optimale lange termijn planning te maken voor het beheer van onze assets, waarin kosten en risico’s optimaal worden verdeeld.’

Wanneer is jouw missie bij BAM (Infra) geslaagd?
Wouter: ‘Mijn missie is geslaagd als wij een data gedreven organisatie zijn die data met AI applicaties kan verwerken om onze collega’s te ondersteunen in wat zij doen.’

 

Misschien brengt dit artikel over AI je op een lumineus en innovatief idee! Dat komt dan goed uit, want ook dit jaar is er een BAM Infra Innovatieprijs 2018. Bekijk hier de oproep van onze vlogger Martijn.

Heb jij een goed idee, dien je inzending hier digitaal in.